theJensens

om allt och inget - och lite till

Freestylad mössa med häng

Kategori: Pyssel

Weohoo! Har lyckats sticka mig en ny mössa, helt utan ett stickmönster i sikte och helt på fri hand:) Den luttrade stickar'n skakar säkert på huvudet nu och tänker att "lilla vän, det är väl inget". Men jag är faktiskt mäkta nöjd över mig själv:)
 
Om man har som jag, en ansikts- och huvudform som inte alls går ihop med mössor, blir man ju väldigt glad när man väl hittat en modell som man passar och trivs i, och vill hålla fast vid den för alltid. Min gamla mössa har varit en trogen vän de senaste tre eller fyra vintrarna, men börjat nu bli lika luddig och nopprig som en gammal karamell som man slickat på och sen stoppat i fickan. Så ni förstår ju att jag var i grymt stort behov av en ny mössa.
 
Tyvärr hittade jag ingen sån mössa som jag haft - förmodligen är inte mössor med häng lika modernt som det var för fyra år sedan. Däremot hittade jag ett liknande garn som jag hade i min gamla mössa, så det var ju som bara att sätta igång att sticka:)
 
Gick rätt smidigt att kopiera av den gamla mössan, blev klar på en kväll. Det luriga var när det blev dags för att maska av. Men jag blev helnöjd med slutresultatet!:)
Den nya och den gamla. Jag tror nog ni ser vilken som är vilken;)
Det superhärliga garnet finns i en mängd olika färger och helst skulle jag vilja sticka en i varje färg, men det känns ju lite onödigt eftersom jag inte gärna behöver så många mössor. Men är det någon som behöver en mössa så hör av er till mig om storlek och önskad färg, så har jag något nytt att sticka på. Jag vet, värsta stickberoende, men det är som terapi för mig:) Kan dock bara göra en sorts modell, men med varierande längd på hänget. 

KOMMENTARER:

  • Mamma/Mormor/Kerstin säger:
    2012-11-25 | 18:43:58

    Ja, sticka gärna en till mig. Svart, och en storlek större än din.

    Svar: mät med ett måttband runt huvet där mössan ska sluta (om du ska ha över öronen eller inte). Behöver måttet i cm för rätt storlek! :)
    Emma Jensen

  • AnnMarie säger:
    2012-11-26 | 14:09:00

    Vad tar tant för en mössa då? ;)

    Svar: beror på hur mycket garn det går åt. Min gick på tre nystan a 29 kr. Sen är det frivilligt pris för arbetstiden;) vill du ha? :)
    Emma Jensen

  • Annica säger:
    2012-11-28 | 20:19:38

    ja vill ha!! storlek 57 , svart tack =)

    Svar: Japp, jag har noterat! :)
    Emma Jensen

Kommentera inlägget här: