theJensens

om allt och inget - och lite till

Vi snackar blomkål

Kategori: Mat, familjen

Jag vet inte vad som sades runt erat lunchbord idag. Men runt vårat var ett av dagens snackisar blomkål! Den allmänna uppfattningen om denna grönsak var positiv.Emoji 
 
Hur som haver så lovade jag tjejerna runt bordet att dela med mig av receptet på en smarrig blomkålsgratäng och här kommer det:
 
Blomkålsgratäng
 
Du behöver:
Ca 1 kg blomkål i buketter
1 vitlöksklyfta
1 liten burk creme fraiche
2½ - 3 dl grädde
200 g riven ost
Ströbröd
Salt
Peppar
Smör
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175°C.
2. Lägg blomkålsbuketterna i en smord ugnsform.
3. Skala och pressa vitlöken. Blanda crème fraiche och grädde med den rivna vitlöken, kryddorna och riven ost.
4. Häll såsen över  blomkålen.
5. Strö lite ströbröd över gratängen. Lägg ut några klickar smör på toppen.
6. Gratinera i ugnen 50–60  minuter, tills gratängen har fått fin färg och blomkålen känns mjuk.
 
Detta är grundreceptet. Jag brukar freestyla lite med mängder och krydda på känn. Det brukar bli bra ändå. Passar bra till en bit kött, stekt fläsk, lax eller vad man nu är sugen på.
 
OBS! Det är inte blomkålen på bilden som är med i gratängenEmoji
 
 

KOMMENTARER:

  • Mamma/Mormor/Kerstin säger:
    2013-03-11 | 22:59:35

    Det ska jag pröva. Skönt att slippa göra vit sås som alltid bränner vid.

Kommentera inlägget här: