theJensens

om allt och inget - och lite till

En asymmetrisk kjol

Kategori: Virkning

Tror jag letade igenom hela vida webben efter ett mönster på just en sån kjol utan någon som helst lycka. De kjolar jag hittade var med avancerade mönster och "hål" i och sånna ville jag ju inte ha. Det blev till att sätta sig och frivirka en kjol, helt efter eget huvud istället.
 
Idag blev den klar. Min alldeles egna asymmetriska kjol. Riktigt nöjd blev jag med den oxå och nu väntar jag bara på att våren och sommaren kan komma så jag kan börja använda den på riktigt! Emoji
 
Framifrån
Till midjan köpte mig ett ganska brett resårband för en billig peng, som jag virkade in med ribbvirkning (har ingen aning om det verkligen heter så, men i min värld får det göra det). Tack till Johanna på andra sidan gatan som lät mig komma över och låna symaskinen för en stund! Sen virkade jag kjolen uppifrån och ned med vanliga stolpar. Markerade på fem ställen någotsånär jämt fördelat runt midjan var jag skulle öka så att asymmetrin skulle framträda. Enkelt så det förslår!
När jag fått önskad längd på kjolen virkade jag tre extra varv på baksidan så den blev lite längre baktill. Man vill ju inte visa alla sin (o)behag om man i ett svagt ögonblick glömmer av sig och böjer sig för långt framåt. Här vill jag passa på att tacka för alla goda råd och tips jag fått på facebook om längd och andra smakråd!
Kanten nedtill gjorde jag med prinsesspicoter för ett snyggt avslut.
Och såhär ser den ut när den är utvecklad. Like a star!
 
 

KOMMENTARER:

  • E ja säger:
    2014-03-24 | 07:31:42

    Åh, va fin den blev. Verkligen jättesnygg! Det är kul att du visar upp dina alster här på bloggen. Kram

  • Catharina säger:
    2014-03-24 | 20:53:42
    Bloggadress: http://metrobloggen.se/cathscorner/

    Men jösses! Du blir ju bara pyssligare & pyssligare söta Emma. Duktigt!!

Kommentera inlägget här: