theJensens

om allt och inget - och lite till

Zebrahjärta

Kategori: Jag, Virkning

Blev så ruskigt inspirerad av en tjejs dödskalletröja som hon hade virkat och lagt upp bilder på på en av virksidorna på facebook, så jag var tvungen att göra mig en egen. Fast i egen tappning. Några smärre ändringar som resårmuddar, annat mönster på motivet, annan färg på tröjan, annan halsringning, motiv fram istället för bak..... äsch, kanske lättare att säga att det jag behöll från hennes tröja var själva tekniken med filévirkningen. Men inspirerad blev jag i alla fall Emoji
 
Först gjorde jag en version av tröjan som inte alls blev bra, jag hade fullständigt överskattat min kroppshydda så hela tröjan var stor som ett jädrans tält på mig och motivet blev jag inte heller nöjd med då jag först virkade galler mellan de grå partierna. Mannen rådde mig att repa upp och göra om och det hade han ju rätt i. Hade förmodligen aldrig använt den tröjan någonsin i det skicket.
 
Gör om, gör rätt! Den andra versionen blev jag mycket nöjdare med. Kanske bara liiiite för smal, men ändå inte så att det stör nämnvärt. Får väl gå ner några hekto....
 
Jag är så glad att jag äntligen hittat ett mönster på en tröjmodell som jag verkligen störtgillar! Det blir fler sånna. Har redan en plan för nästa. Den tröjan (som blir i annan färg och annat motiv) kommer dock att få bli lite längre.Emoji
 
Än en gång får ni följa med in i vår stökiga klädkammare, men såhär ser tröjan ut framifrån.
Och från sidan. Baksidan fick vara helvit.
Zebrahjärta
 

KOMMENTARER:

  • Mamma/Mormor/Kerstin säger:
    2014-06-22 | 13:13:12

    Jättesnygg. Elegant. Den ser inte för smal ut men den kanske känns smal.Användbar är väl rätta ordet. Du kan ha den på jobbet och på resaurangbesök. Den kanske är för varm för diskoteket.

    Svar: Ja, jag blev väldigt nöjd! Trodde inte att den skulle bli så varm som den blev eftersom den har massa hål, men då kan jag ju ha den till hösten/vintern. Ska börja på en ny nu snart :)
    Emma Jensen

  • Anonym säger:
    2014-06-22 | 19:47:42

    Jättesnygg tröja, sitter perfekt.

    Svar: Tack så mycket! :)
    Emma Jensen

  • Marie säger:
    2014-06-22 | 22:35:46

    Fy tusan vad duktig du är, den blev ju kanon snygg!:)

    Svar: Tack Marie! :)
    Emma Jensen

  • Agnes säger:
    2015-07-05 | 19:13:04

    Hej! Tycker att den är tröjan är så himla snygg och det var den jag hade i åtanke när jag gick och köpte 14 nystan bomullsgarn som passar till 3 mm-nål. Problemet är att jag inte hittar ett enda mönster någonstans som ens påminner om den här, och jag håller på att bli knäpp. Vågar inte ge mig på något för komplicerat heller. Ser att det är filetvirkning och muddar som är stickade (?) men hur den ska monteras osv vet jag ej. Skulle vara evigt tacksam om du kunde skriva en rad eller två om hur du har gjort, t ex om både bak- och framstycke är lika eller om det är några ökningar/minskningar och om du har virkat eller sytt på armarna. Allt gott! / Agnes

    Svar: Hej Agnes! Vad kul att gillar min tröja! Alltihopa är faktiskt virkat, mudd, bak- och framstycke, ärmar och även sömmarna (bara för att jag hatar att sy). Tröjan är virkad nerifrån och upp. Gjorde bakstycket först för att veta hur många varv jag ville att längden skulle bli. De sista två varven maskade jag av från mitten för att få nackrundning. Sedan gjorde jag likadan framstycke (fast med hjärtat) och något djupare halsrundning. Mudden gjorde jag också lite smalare så bakstycket är några rader längre än framstycket. Ärmarna virkade jag separat och sedan virkade fast med fram- och bakstycket. Sydde (virkade) inte ihop muddarna på fram- och bakstycket så det blev som sidslits. Hoppas detta hjälpte något. Annars är det bara att höra av dig igen! Kram/Emma
    Emma Jensen

Kommentera inlägget här: