theJensens

om allt och inget - och lite till

"Tyck du ja ä seki?"

Kategori: familjen

Det är väl klart som korvspad vad jag menar med den frågan och alla inser väl vad det, helt logiskt, betyder - eller?!
 
Det trodde jag ialla fall när jag sa det till mannen igår kväll i förbigående. Insåg dock snabbt att så icket var fallet när jag såg hans frågande blick. Inte ens när jag försvenskade ordet till "sekig" förstod han...
 
Blev så förvånad över denna okunnighet över ordet att jag även var tvungen att fråga en klasskompis om hon förstod vad jag menade. Men nej, det gjorde hon ej.
 
Frågade även min käre gamla Nisse om han fattade och äntligen fick jag förståelse:) Detta kan bero på att han oxå är uppvuxen där uppe i norr och kan det språket. Tydligen föstår inte Stockholmarna heller det ordet. Vi kom ialla fall fram till att de flesta i mellan- och södra Sverige måste vara ett okunnigt folk som inte förstår sig på seki;)
 
Vad det betyder?! Långsam, seg eller, som Göteborgarna säger, löööösig. Helt logiskt!;)
 
Ett typiskt SEKIGT djur; sengångaren:)

KOMMENTARER:

  • AnnMarie säger:
    2012-10-28 | 12:05:22

    Göteborgare i ur o skur, men jag har då aldrig hört lr använt mig själv av ordet lööösig? Vem i hela hisingen säger så? ;)

    Svar: Han den där jag är gift med....
    Emma Jensen

  • AnnMarie säger:
    2012-10-28 | 15:17:54

    hahaha måste va nåt partille-syndrom då ;)

  • Eja säger:
    2012-10-28 | 18:31:34

    Lösig är ett typiskt göteborgskt ord, som fanns i min barndom. Men det var längesen jag hörde det.

  • Catharina säger:
    2012-10-29 | 19:54:57
    Bloggadress: http://www.metrobloggen.se/cathscorner

    Sekig,hmm?! Nej det har jag aldrig hört förut så jag tror vi får sätta såna som dig ifrån norr på en SFI-kurs...:) Pöss på dig!

  • Annelie W säger:
    2012-10-29 | 20:30:33
    Bloggadress: http://ochdagarnagar.blogspot.com/

    Sekig är ett ord jag använde flitigt förr, men det hade nästan fallit i glömska, tills nu! Tack Emma, dags att börja bruka ordet SEEEKIG igen! :)

    Svar: Ska jag vara ärlig har jag heller inte sagt det på väldigt länge. Men så kom det bara ur mig helt naturligt och det kändes så .... normalt! Nu kommer jag aldrig sluta säga det, lix! :)
    Emma Jensen

Kommentera inlägget här: