theJensens

om allt och inget - och lite till

Mönster på koftan

Kategori: Virkning

Mönster är i och för sig en överdrift, beskrivning är nog mer rätta ordet. För det är precis det jag tänker göra, beskriva hur jag gjorde koftan.
 
Fick så himlar'ns många goa och snälla kommentarer på Facebook när jag la ut bilder på koftan som jag tackar så hemskt mycket för. Det var nästan så jag blev generad! Många var även nyfikna på hur jag hade gjort koftan och undrade om jag hade något mönster att dela med mig. Det har jag inte då jag frivirkade utifrån en bild jag sett på nätet. Jag ska försöka beskriva så gott jag kan. Kan dock förvarna med att jag inte är den mest pedagogiska personen som vandrar på denna jord, förmodligen en av de sämst, men jag ska göra mitt bästa. Here we go:
 
Jag använde mig av virknål nr 4. Det gråa och vita är av garnet Helen och det lila är garn Tradition, båda köpt på Rusta för en billig peng. För att vara övertydlig: Det lila på bilderna är där jag virkat med det lila garnet.
 
Började med att virka mig ett gäng rutor som jag hittade mönster på här. I mitt fall blev det 33 rutor, då jag är rätt så kort i rocken(!). Sedan virkade jag ihop rutorna med varandra på detta sätt: 
Sen är det dags att virka samman bakstycket med de båda framstyckena. De gula strecken på bilden är själva sömmarna och där de röda prickarna är ska det hänga och fladdra fritt, så att säga.
Sen virkade jag sidorna längs rutorna alltså i pilarnas riktning. Jag använde mig av mormorsränder. En liten video på hur man gör dessa finns här. För mig blev det 15 varv, men det beror ju på vilket omfång man har.
Sedan virkade jag ihop rutorna till luvan, enligt bilden nedan, där även sidorna A och B virkas ihop och likaså sidorna C och D. Den prickade röda nederkanten ska sen virkas samma med bak- och framstyckena, där det hänger och fladdrar fritt. (De röda prickarna på bild nr 2)
När det är klart borde det så ut ungefär så här:
Efter det är gjort virkas mormorsränder igen, men denna gång längs innersidorna på framstyckena och längs luvkanten. (Ooops, hade visst ingen bild på det....) Blir väääldigt långt varv och man virkar och virkar och det känns som man inte kommer nån vart över huvud taget. Det var här nånstans jag blev så less att jag höll på att skita i alltihopa, men virkade ändå vidare bara på pin kiv!
 
Nu är det dags för ärmarna. Först virkas rutorna ihop, sedan mormorsränder på båda sidor om rutor tills armen i fråga ryms i ärmen. Sist virkas en nederkant av mormorränder, så många varv som blir lagom till just din arm.
Sen virkade jag ihop ärmsömmen med smygmaskor och tillslut satte jag fast ärmen i koftan och virkade ihop sidosömmen. Efter det gjorde jag en till ärm och virkade fast den likadant som den första. Passar mig mycket bättre då!
 
Slutligen virkade jag några varv med mormorsränder i nederkanten av koftan tills den blev lagom lång för mig och sen var den så gott som klar.
Som bonus virkade jag 2 hällor och ett skärp med hjälp av halvmaskor som jag har knytt i ryggen....
....Plus två extra rutor som jag sydde fast till fickor.
Hmmm.... Detta blev säkert så otydligt och förvirrande som det bara kunde bli så har ni frågor får ni gärna ställa dem så ska jag svara så gott jag kan!
 
 

 
 
 

KOMMENTARER:

  • Mamma/Mormor/Kerstin säger:
    2014-01-27 | 19:07:30

    Jag sällar mig till beundrarskaran.Glöm inte att använda den!

    Svar: Har använt den flitigt nu när det är så himlarns kallt och den är riktigt varm och go! :)
    Emma Jensen

  • Kia säger:
    2016-10-26 | 12:55:59

    Tack och vad duktig du är. Jättefin kofta.

Kommentera inlägget här: