theJensens

om allt och inget - och lite till

Cirkelkofta i egen tappning

Kategori: Virkning

Har länge gått och tyckt att cirkelkoftan med mönster från Drops design är såååååå snygg bakifrån, men inte alls min kopp av te framifrån. Så nu har jag, efter mycket klurande och huvudbry, till slut fått ihop en cirkelkofta som jag störtgillar - både framifrån och bakifrån!
 
Många provvrikningar blev det, och lika många gånger fick jag repa upp innan jag äntligen blev nöjd. Modifierade själva basmönstret litegrann också, använde mig av vanliga stolpar istället för dubbelstolpar och virkade med endast ett garn istället för dubbelt. Den största skillnaden mellan min kofta och Drops kofta är att min är liksom mer rak framifrån. Efter själva cirkeln virkade jag varven fram och tillbaka istället för runt, runt. Gjorde några kortare varv under ärmen för att få den att rakna till framåt men virkade fortfarande koftan i ett enda stycke. Lite svårt att förklara, men summa summarum så är min kofta egentligen ingen cirkel utan bara typ en cirkel. (Ehh, en triangel med rundade kanter, kanske?) 
 
Tillägg: Var god se blogginlägg 2015-05-30 för kännedom.
 
Min typ cirkelkofta.
 
 

KOMMENTARER:

  • Eja säger:
    2015-03-15 | 21:27:56

    Emma, du är fantastisk! Så snygg och fin den är. Du är så flitig, jag tog med en stickning hit men har inte hunnit (?) sticka en maska!!! Kram på dig

    Svar: Tack snälla Eja! <3
    Emma Jensen

  • Farfar, svärfar säger:
    2015-03-15 | 23:07:01

    Du är ju otrolig, verkligen fin.

    Svar: Tack snälla Kenth! :)
    Emma Jensen

  • Anonym säger:
    2015-03-15 | 23:51:59

    Mycket snyggt. Får se om jag testar som du på min andra cirkelkofta när jag ska göra den.

    Svar: Tack så mycket! Det tycker jag du ska göra :)
    Emma Jensen

  • Gunnel W säger:
    2015-03-16 | 07:41:35
    Bloggadress: http://textilautsvavningar.wordpress.se

    Så fint du omarbetat mönstret. Cirkelkoftan är ingen favorit hos mig, men den här var den snyggaste jag sett. Du har så rätt i att den är mycket snyggare så här framifrån. Tittade runt på det du stickat och virkat. Du gör jättefina plagg som passar dig fint. Kul att se.

    Svar: Tack snälla Gunnel, vad glad jag blir! :)
    Emma Jensen

  • Helena säger:
    2015-03-16 | 08:44:44

    Underbart fin!
    /Helena
    nouw.se/pysselofix

    Svar: Tack så mycket! :)
    Emma Jensen

  • Helene Olofsson säger:
    2015-03-16 | 10:45:31

    Vilken underbar kofta. Säljer du mönstret?
    Helene

    Svar: Hej Helene! Tack så mycket. Angående mönster har jag tyvärr inget att sälja. Däremot ska jag försöka knåpa ihop en beskrivning på hur jag har gjort och dela här på bloggen, helt gratis. Fast det kanske tar några dagar/nån vecka då jag inte alltid är så snabb i starten. Hav tålamod! :)
    Emma Jensen

  • Gun-Britt säger:
    2015-03-16 | 17:25:35

    Så fantastiskt fin! Jag skulle också gärna köpa mönster.

    Svar: Tack Gun-Britt! Ska sätta mig ner och plita ner en beskrivning på hur jag har gjort och sedan lägga ut den här på bloggen. Ingen betalning behövs, alla ska få ta del av mönstret. Så håll ögonen öppna om några dagar/någon vecka! :)
    Emma Jensen

  • Marie säger:
    2015-03-22 | 21:37:35

    Du är ju galet duktig Emma😊 Den blev kanon snygg!

    Svar: Tack Marie <3
    Emma Jensen

  • Ingela säger:
    2015-04-03 | 09:33:19

    Ojoj, vilken snygg variant av cirkelkoftan. Har du gjort någon beskrivning, för jag kan inte hitta någon. Tack skall du ha för din indpiration.

  • Helene säger:
    2015-04-27 | 12:26:42

    Himla snygg! Så bra med rak fram ist :)
    Springer in här varje dag för att kika om det kommit upp något mönster :) Väntar med spänning!

  • Louise Büttner säger:
    2015-05-31 | 08:17:44

    Så otroligt fin, den skulle jag också vilja göra. Väntar med spänning. Måste nog börja kolla efter garn, vilket använde du och hur mycket?

    Svar: Det blir tyvärr inget mönster.... Var god se blogginlägg 2015-05-30, http://thejensens.blogg.se/2015/may/nu-ger-jag-upp.html

    Men om du ändå vill prova på något liknande så använde jag Magic Light från Ice och viknål 5. Det gick åt lite mindre än 600 gr.
    Emma Jensen

  • Louise Büttner säger:
    2015-06-01 | 14:33:25

    Oh, vad tråkigt, men jag förstår dig. Det måste vara jobbigt att skriva mönster.

  • Jennie Pettersson säger:
    2017-01-04 | 22:33:01

    Hej! Jag dammade just av mitt ufo av cirkelkoftan som har legat ofärdig i skamvrån länge. Jag blev tipsad om din variant, och ska repa upp en del av det jag har virkat och sen försöka mig på nån variant som liknar din. Tack för att du delar med dig! Och helt förståeligt att du inte lyckas få till någon begriplig beskrivning, men bara att se bilderna räcker ju ganska långt, man förstår i alla fall principen (Y) /Jennie.

Kommentera inlägget här: